Používaním stránok prevádzkovaných LEGAS AUTO, s.r.o. súhlasite s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby súhlasím Viac info
  • PO-Pi: 8:00 - 17:00
  • 0903 900 066

Prevodovka

Prevodovka

     Spoločnosť Legas Auto poskytuje aj servis a opravu prevodoviek.

Pre automatické prevodovky zabezpečujeme len výmenu oleja.

Dôležitá rada pre majiteľov vozidiel s automatickou prevodovkou: v drvivej väčšine automatických prevodoviek sa vymieňa olej s filtrom. Olej starne a prevodovka vypúšťa triesky, oter a podobne. Tu dochádza k poškodeniu prevodovky.

Náznaky porúch automatických prevodoviek

  • radí tvrdo, neskoro
  • ide dopredu a dozadu nie
  • preklzuje – motor zvyšuje otáčky, ale rýchlosť nestúpa
  • otáčky motora kolíšu

Keď je problém – býva väčšinou už neskoro. Je lepšie investovať do servisu ako do opravy.

 

Manuálna prevodovka v podobe, v akej ju poznáme dnes, paradoxne svetlo sveta uzrela neskôr, než bežný automat. Znie to neuveriteľne, ale je to tak. Napriek tomu na Slovensku ešte stále dominujú manuálne radiace skrine. Sú síce menej pohodlné, druhou stranou mince je však ich finančná dostupnosť. Jej oprava je finančne (ne)náročná. Prinášame Vám 6 rád ako predlžiť životnosť svojej manuálnej prevodovky.

  • nenechávajte si ruku položenú na radiacej páke
  • neodkladajte si nohu na spojkový pedál
  • nestojte na spojke so zaradenou rýchlosťou na semafore
  • nestojte na spojke na kopci
  • nepoužívajte plný plyn pri nízkych otáčkach
  • uvoľňujte spojku rýchlo

 

Najčastejšie chyby a opravy manuálnych prevodoviek

1. Chyba – hluk alebo chyby spojkového systém

Najčastejšou príčinou je poškodený obal od guľôčkového ložiska hnacieho hriadeľa. Poškodený obal je možné detekovat tak, že po demontáži čierneho viečka je možné hnací hriadeľ s ložiskom pohybovať von a dnu (radiálna a axiálna vôľa) Vôľa môže spôsobiť poškodenie ozubených kolies z dôvodu čelného obtierania. Najčastejšie je hluk na 5. prevodovom stupni. Dôvod poškodenia obalu je nedostatočné mazanie alebo vyschnuté mazivo v drážkach hnacieho hriadeľa.

Najčastejšie prejavy tejto chyby:
– hluk na voľnobehu – hluk pri radení (najčastejšie 5. stupeň), možnosť vytlačiť gumové viečko a následnej strate oleja
– auto môže po vyšliapnutí spojky sa samovoľne pohnúť – hluk pri zmene zaťaženia (ubratie a pridanie plynu)
– občasné prepadnutie spojkového pedálu – obtiažne alebo nemožné zaradenie rýchlostného stupňa:

Drahší variant opravy je výmena celého obalu a nové ložisko alebo oprava starého obalu. Nezabudnúť na zabezpečenie mazania vhodným mazivom, pretože chyby sa môžu opakovať aj s novým obalom a ložiskom. V žiadnom prípade neodstraňovať chybu podložkovaním alebo lepením ložiska.

2. Chyba – výrazný hluk na 5. prevodovom stupni

Mechanické poškodenie zubov na hnacom a hnanom hriadeli od rozpadnutého guličkového ložiska. Prevodovku je možné opraviť.
POZOR, v prípade detekcie vypuklého pogumovaného viečka, nepokračovať v jazde. Hrozí úplná deštrukcia prevodovky.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

3. Chyba – výrazný hluk na 4. a 6. prevodovom stupni

Poškodené alebo zlomene zuby na spoločnom kolese pre 4. a 6. prevodový stupeň. Najčastejším dôvodom je únava materiálu alebo výrobná chyba.
V prípade opravy je potrebné vymeniť kolesa pre 4. a 6. prevodový stupeň.

4. Chyba – auto ide len na prvé 2 rýchlostné stupne

Prasknutý hnaný hriadeľ medzi 1r a 4r. Najčastejšie výrobná chyba alebo únava materiálu.

5. Chyba – hluk pri zatáčaní alebo pri pomalej jazde

Najčastejšie sú to kovové spony v prevodovke.

Ostatné chyby
– poškodenie drážok hnacieho hriadeľa – poškodenie drážkovania lamiel spojky

Poradíme vám? Zavolajte nám

PO-Pi: 8:00 - 17:00